فناوریهای تطبیق دهنده نرخ نوسازی تصویر با نرخ فریم دهی که به عنوان Adaptive Sync شناخته میشوند، به یکترند در دنیای گیمینگ تبدیل شدهاند و هردو گیمرها و سازندگان با ولع زیادی آن را دنبال میکنند. هر دو انویدیا و AMD نمونههای اختصاصی خود از این فناوری را ارائه کردند اما حالا اینتل تأیید کرده این کمپانی هم پا به دنیای Adaptive Sync میگذارد.
به گزارش بادیجی ، اگر گیمر باشید، احتمالاً می دانید فناوریهای Adaptive Sync از طریق تنظیم دقیق کارایی پردازنده گرافیکی به صورت پویا، تلاش میکنند فریمها در سریعترین زمان ممکن بر روی نمایشگر نشان داده شوند.
در نبود این فناوریها، ممکن است به علت آماده نبودن فریم بعدی، یک فریم بارها تکرار و نمایش داده شود که به بروز پدیده پریدگی تصویر میانجامد، چرا که بازی از فریم نمایش داده نشده صرف نظر میکند و سراغ فریم بعدی میرود یا فریم با تاخیر نمایش داده می شود که نتیجه آن لگ زدن ماوس و کیبرد است.
این پرشها میان فریم که مطمئناً یک پدیده ناخوشایند و آزار دهنده است، به عنوان Stuttering شناخته میشود.
چگونگی بروز پدیده Stuttering
کمپانیهایی چون انویدیا و AMD راه کارهایی برای رفع این مشکل اندیشیده اند که به عنوان G-Sync و FreeSync آنها را میشناسیم، با این حال اکوسیستم آنها بسیار متفاوت است.
پشتیبانی از G-Sync انویدیا نه تنها به تعبیه یک ماژول فیزیکی در مانیتور نیاز دارد، بلکه معمولاً 100 تا 200 دلار هزینه اضافی روی دست خریداران میگذارد.
اما در آن سو AMD FreeSync بی نیاز از ماژول اختصاصی و کاملاً مجانی است. تفاوتهای یاد شده مستقیماً بر روی تنوع مانیتورها تأثیر گذاشتهاند.
برای نمونه در فروشگاه اینترنتی Newegg به طور دقیق 180 نمایشگر با پشتیبانی از FreeSync یافت میشود اما فقط 38 مانیتور G-Sync در دسترس است. ارزانترین مانیتور FreeSync در فروشگاه یاد شده فقط 110 دلار قیمت دارد اما برای ارزانترین مانیتور G باید 329 دلار بپردازید.
از آنجایی که اینتل و پردازنده گرافیکی مجتمع این کمپانی در دنیای گیمینگ هیچ حرفی برای گفتن ندارند، عرضه یک فناوری Adaptive Sync کاملاً اختصاصی غیر ممکن است و مانیتورهای مخصوص اینتل در کنار نخواهد بود، از این رو معقولتر از این سازنده پردازنده به یکی از فناوریهای فعلی روی بیاورید.
سال گذشته اینتل وعده بهکارگیری فناوری مجانی FreeSync را داد که به عنوان VESA Adaptive Sync نیز شناخته میشود.
حالا کریس هوک که به تازگی از AMD به اینتل ملحق شده است، تاکید کرده هنوز Adaptive Sync در دستور کار اینتل قرار دارد، بنابراین بالاخره با یکی از نسلهای جدید پردازندههای گرافیکی اینتل، شاهد پشتیبانی از VESA Adaptive Sync خواهیم بود، از این رو میتوان از همان مانیتورهای FreeSync برای پردازندههای گرافیکی مجتمع اینتل نیز استفاده کرد.
البته هنوز نمیدانیم فناوری یاد شده به تمامی پردازندههای گرافیکی مجتمع اینتل میآید یا صرفاً به پردازندههای گرافیکی طراحی شده توسط AMD محدود میشود.
انتهای پیام/
نظرات کاربران