پایگاه خبری بادیجی | اخبار فناوری اطلاعات و ارتباطات

گزارش عملکرد ایرانسل در سال 1400 منتشر شد: ثبت درآمد عملیاتی 22 هزار میلیارد تومانی در یک سال

نوآم چامسکی: ChatGPT نمونه‌ای شگفت‌انگیز از یادگیری ماشینی اما مصداقی از ابتذال شر است

مدیرعامل بقراط: توسعه زیرساخت اینترنت، ضرورت توسعه سلامت دیجیتال است

سامسونگ احتمالاً برای گوشی‌های گلکسی و لپ‌تاپ‌های گلکسی بوک هسته CPU اختصاصی می‌سازد

وزارت رفاه: اجرای طرح کالابرگ الکترونیک در سراسر کشور آغاز شد

افزایش فعالیت سامسونگ در حوزه گجت‌های پوشیدنی: ثبت‌نام‌های تجاری «گلکسی گلس» و «گلکسی رینگ»

هجوم کتاب‌های نوشته‌شده با ChatGPT به فروشگاه آمازون؛ نویسندگان نگران هوش مصنوعی هستند

وزیر ارتباطات: از ممنوعیت واردات آیفون استقبال نمی‌کنیم، اما باید به‌سمت گوشی‌های تولید داخل برویم

OpenAI با پلتفرم Foundry منابع اختصاصی برای اجرای مدل‌های هوش مصنوعی را فراهم می‌کند

صرافی والکس چطور امنیت کاربران خود را تامین می‌کند؟

در پنل موبایل و صنعت VOD مطرح شد: صداوسیما طبق قانون اساسی حق تنظیم‌گری ندارد

رقیب چینی ChatGPT از راه رسید؛ شروع آزمایش عمومی چت‌بات MOSS

ثبت‌نام در دوازدهمین دوره نمایشگاه اینوتکس آغاز شد / فرصتی برای هم‌افزایی اکوسیستم استارتاپی در شرایط محدودیت‌های اینترنتی

گوگل رسماً از رقیب ChatGPT رونمایی کرد: Bard از راه رسید

پنتاگون درباره استفاده فزاینده از هوش مصنوعی در جنگ‌افزارهای آینده هشدار داد

معرفی ایران به عنوان دومین کشور دارای بیشترین محدودیت اینترنت

سریع‌ترین قطار سوخت هیدروژنی جهان با سرعت 160 کیلومتر بر ساعت در چین شروع به کار کرد

پنج پیش‌بینی در مورد بانکداری و فین‌تک برای سال 2023 به قلم ران شولین

پرجزئیات‌ترین تصاویر ماه از روی زمین با راداری ضعیف‌تر از یک مایکروویو ثبت شد

مایکروسافت می‌خواهد فناوری هوش مصنوعی OpenAI را به آفیس اضافه کند

سامسونگ نگران کاهش تقاضای جهانی برای محصولات خود است

انجمن تجارت الکترونیک با ارائه اینترنت طبقاتی مخالفت کرد

تأمین مالی فیلیمو از بورس، بدون حضور در تابلوی بورسی / دستی بر آتش بورس، اما با فاصله و بدون استرس

ماجرای پول نقد ندادن دستگاه‌های خودپرداز چیست؟ / مقاومت بانک‌ها یا بالارفتن تقاضا برای پول نقد؟

عصر تراکنش به پله شصت‌وپنجم رسید / بدون نوآوری واقعی محکوم به شکستیم

اپل واچ می‌تواند سطح استرس را به‌طور دقیق اندازه‌گیری کند

گردشی در استارتاپ دکتر دکتر: مطبی به وسعت اینترنت

فردابانک؛ یک نئوبانک غیربانکی

قابلیت ‏های اینترنت اشیا و کلان‏ داده برای کشف تقلب و کلاهبرداری در بانکداری دیجیتال

در مراسم رونمایی از سالنامه مهاجرت مطرح شد: نیمی از مدیران میانی در مسیر مهاجرت هستند

مینگ-چی کو: اپل آیفون SE 4 را تولید نمی‌کند یا آن را تا 2024 به تعویق می‌اندازد

جورج هاتز، هکر مشهور آیفون پس از حدود پنج هفته از سمت خود در توییتر استعفا کرد

۱۱۴ شعبه اچ‌اس‌بی‌سی در بریتانیا تعطیل می‌شود / آیا مردم بانکداری آنلاین را بیشتر دوست دارند؟

بررسی کیف‌ پول سخت‌افزاری؛ ابزار نگهداری ارزهای دیجیتال

تسلا سرویس گیمینگ استیم را برای خودروهای جدید مدل X و S منتشر کرد

واکنش وزیر ارتباطات به افزایش قیمت قبوض تلفن ثابت: مخابرات برای نوسازی و توسعه نیاز به منابع دارد

احتمال خروج رایتل از بازار / از دست رفتن بیش از ۳۰۰ میلیارد ریال از درآمد اپراتور سوم کشور

دیپ‌مایند هوش مصنوعی Dramatron را معرفی کرد؛ ابزاری برای نوشتن فیلمنامه

اپل و اریکسون بر سر پتنت‌های شبکه‌های سلولی به توافق رسیدند

مرکز توسعه تجارت الکترونیکی: مهمتر از اینماد، توجه به رتبه اعتماد کسب و کارها است

حمایت استارتاپ‌ها از کسب‌وکارهای کوچک و خانگی به یاد کیان پیرفلک: «قایقی باید ساخت»

نمایشگاه تلکام از تقویم نمایشگاهی حذف شد

اپل احتمالاً مشغول توسعه متاورس مخصوص به خودش است

رکورد ترافیک داخلی با شش ترابیت بر ثانیه شکسته شد/ کاربران فعال پلتفرم‌های داخلی افزایش یافت

انتقاد نمایندگان مجلس از افزایش هزینه آبونمان قبوض تلفن ثابت / رئیس مجلس دستور پیگیری داد

افشای مشخصات کامل شیائومی 13 و 13 پرو پیش از معرفی رسمی

آیفون 15 پرو احتمالاً از USB-C با تاندربولت 3 پشتیبانی خواهد کرد

دامنه ابر آروان از دسترس خارج شد

شورای عالی فضای مجازی خبر داد / حضور ۶۰درصدی کسب‌و‌کارها در پلتفرم‌های داخلی

درخواست فوری کارگروه اقتصاد دیجیتال در هیات دولت از شاپرک: دستور الزام ای‌نماد را لغو کنید

عضو کمیسیون اینترنت نصر تهران / مردم با دستور به پیام‌رسان داخلی کوچ نمی‌کنند

گفت‌و‌گو با آزاد معروفی، مدیرعامل لاوان‌ارتباط / به حال اقتصاد دیجیتال باید گریست

انتقاد معاون فناوری اطلاعات شرکت مخابرات از پروژه پوشش ۲۰ میلیون فیبر نوری وزارت ارتباطات / وزیر وعده غیرممکن داده است + به‌روزرسانی

افزایش سقف تراکنش درگاه‌های پرداخت اینترنتی و کارت‌خوان‌های تاپ به ۱۰۰ میلیون تومان

نماینده مجلس مدعی شد: پهنای باند روبیکا سه برابر استارلینک خواهد شد

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس: قطع اینترنت جواب نمی‌دهد و فقط به تعداد بیکاران افزوده است

همکاری جدید اپل‌پی با شرکت گلدمن‌ساکس / اپل روزبه‌روز بیشتر شبیه یک بانک می‌شود

سامسونگ از سریع‌ترین DRAM LPDDR5X دنیا با سرعت 8.5 گیگابیت بر ثانیه رونمایی کرد

کارزار تبلیغاتی متا علیه iMessage اپل؛ مارک زاکربرگ: واتس‌اپ خیلی بهتر و ایمن‌تر است

وزیر ارتباطات: خسارت کسب‌وکارهای مجازی برعهده کسانی است که اغتشاش و آشوب به وجود آورده‌اند

گوشی اقتصادی آنر پلی 6C با نمایشگر 90 هرتزی و اسنپدراگون 480 معرفی شد

کوالکام احتمالا تامین‌کننده مودم 5G سری آیفون 15 و آیفون 16 باقی می‌ماند

ملی‌شدن اینترنت چه تأثیری بر شبکه پرداخت کشور دارد؟

عضو کمیته فیلترینگ: با پذیرش قوانین جمهوری اسلامی ایران فعالیت اینستاگرام و واتس‌اپ منعی ندارد

گزارش «راه پرداخت» از وضعیت کسب‌وکارهای فعال در اینستاگرام / ناامیدی و آینده نامعلوم؛ دغدغه امروز فعالان کسب‌وکارهای خرد

آیفون 14 پرو در بررسی DxOMark بالاترین امتیاز دوربین سلفی و فیلمبرداری را کسب کرد

هوش مصنوعی یک مسئله کوانتومی 100 هزار معادله‌‎ای را در 4 معادله خلاصه کرد

ریال یا ارز دیجیتال بانک مرکزی ایران، جهش ژنتیکی پرداخت ایران است

سامانه مدیریت هوشمند ناوگان ایرانسل، راهی برای نظارت بر ناوگان‌های پیچیده

شماره ۶۶ هفته‌نامه کارنگ و رمزارز شماره ۳۶ منتشر شد

رد توسعه‌دهندگان را چطور بزنیم؟

خدمات پیامک انبوه جیرینگ چه مزایایی برای مشتریان دارد؟

اپل ظاهرا در لحظه آخر تصمیم به استفاده از «جزیره پویا» در آیفون 14 پرو گرفته است

استفاده از API چه مزایایی برای شرکت‌های فین‌تک دارد؟

بنچمارک آنتوتو از افزایش 28 درصدی عملکرد گرافیکی تراشه A16 Bionic حکایت دارد

اینستاگرام ابزار جدید «Gifts» را برای کسب درآمد اینفلوئنسرها آزمایش می‌کند

طرح‌های مفهومی آیپد پرو با طراحی «جزیره پویا» آیفون 14 پرو را ببینید

بازگشت آنی وجه به حساب مشتری با سرویس استرداد وجه زیبال

چرا اپل از تولید آیفون 14 مینی منصرف شد؟

مدیر حوزه‌های علمیه: در تدوین سندهای راهبردی با موضوع هوش مصنوعی باید حضوری موثر داشته باشیم

هوش مصنوعی DALL-E حالا می‌تواند تصاویر را فراتر از کادر آن‌ها گسترش دهد [تماشا کنید]

خدمات فناورانه به زوار اربعین اعلام شد / وای‌فای رایگان در ۲۰ نقطه از مسیر نجف تا کربلا

جیرینگ در پنج عنوان شغلی استخدام می‌کند

افشای جزئیات جدیدی از سری آیفون 14؛ تراشه، رنگ‌بندی، رم و سرعت شارژ

اپل در تولید اولیه سری آیفون 14، روی مدل‌های پرو تمرکز کرده است

مجمع عمومی سالیانه رایتل برگزار شد؛ تداوم روند سودآوری

مدیر تیم بلاکچین نوبیتکس در رویداد CWS مکانیزم نگهداری دارایی کاربران این صرافی را تشریح کرد

دیوار: با سیستم تایید هویت در عرض ۶ ماه، آمار کاربران کلاهبردار را به طرز چشمگیری کاهش خواهیم داد

ساترا: تولیدات ویدیویی در فضای مجازی باید متناسب با فرهنگ اسلامی و قابل پخش در انواع رسانه‌ها باشد

سامسونگ ظاهرا روی نسل بعدی تراشه‌های تنسور گوگل کار می‌کند

مدیرعامل لندو از چشم‌انداز این شرکت در ارائه وام‌های خرد آنلاین می‌گوید / هدف؛ اولین‌شدن

لزوم رعایت نکات امنیتی در استفاده از خدمات بانکداری الکترونیک

سوپر اپلیکیشن ایرانسل من، پلی‌استیشن ۵ جایزه می‌دهد

بلومبرگ: اپل از سال آینده میلادی شروع به نمایش تبلیغات در اپ مپس می‌کند

تفاهم‌نامه‌ ایرانسل و اتحادیه تاکسیرانی‌های شهری کشور با تمرکز بر سیستم ارتباطی بی‌سیم تاکسی

اپلیکیشن‌های شیپور، شیپور پلاس و آلونک از گوگل‌پلی حذف شدند

اپل ظاهرا تولید نسل دهم آیپد را با تغییرات عمده در طراحی شروع کرده است

گزارش سالانه تریبون: رمزارز بیشترین تبلیغات در رسانه‌ها را به خود اختصاص داد

دانشمندان چینی رکورد قوی‌ترین میدان مغناطیسی یکنواخت جهان را شکستند

فناوری‌ها و پیشرفت‌های مهم شکل‌دهنده آینده فین‌تک

پروژکتور شیائومی می 2S با امکان نمایش تصویر 120 اینچی معرفی شد

مرحله جدید رگولاتوری سلامت دیجیتال: دانشگاه علوم پزشکی از استارتاپ هومکا شکایت کرد

مهندس سابق گوگل: هوش مصنوعی لمدا سوگیری‌های نژادی و مذهبی دارد

شماره شصتم هفته‌نامه کارنگ به همراه دو ضمیمه منتشر شد

طرح قانون یکپارچه‌سازی داده‌ها و اطلاعات ملی اصلاح شد / مرکز ملی تبادل اطلاعات وزارت ارتباطات عهده‌دار تبادل اطلاعات شد

این ابزار هوش مصنوعی رایگان عکس‌های قدیمی را احیا می‌کند

رونمایی از پلتفرم مارکت پلیس آرتانیوم؛ همراهی هنر و تکنولوژی در حوزه NFT

امکان دریافت درگاه پرداخت اینترنتی تجارت الکترونیک پارسیان همزمان با اینماد

مارک زاکربرگ: متا و اپل در یک رقابت عمیق فلسفی برای ساخت متاورس قرار دارند

آی‌تی‌ساز در نمایشگاه بورس،بانک و بیمه از محصولات جدید خود رونمایی می‌کند / از همکاری با بانک مسکن تا ایجاد نئوبانک

نگاهی به بیشترین عبارات جستجو شده در گوگل طی تیر ماه: کاربران به دنبال لغو محدودیت Safe Search

کالبدشکافی مک بوک ایر جدید، تراشه قدرتمند M2 را به تصویر می‌کشد

سامسونگ با انتشار یک پازل، تاریخ رویداد آنپکد بعدی خود را اعلام کرد

پیشنهاد سرمایه‌گذاری ۲۷ میلیارد تومانی در آی‌تی هاب

نگاهی به برترین پلتفرم‌های آموزش آنلاین کشور

در مسیر اینترنت کوانتومی؛ درهم‌تنیدگی دو اتم در فاصله 33 کیلومتری رکوردشکنی کرد

همین حالا مرورگر کروم خود را آپدیت کنید تا از یک آسیب‌‌‌‌پذیری خطرناک در امان بمانید

دیجی‌پی و بانک ملت برای ارائه اعتبار خرید اقساطی تفاهم‎نامه همکاری امضا کردند / اعطای تسهیلات خرد تا سقف ۳۰ میلیون تومان برای خرید اقساطی از دیجی‌کالا

مینگ-چی کو شایعات را رد کرد: اپل سفارشات تولید آیفون 14 را کاهش نمی‌دهد

پردازشگر گرافیکی Immortalis معرفی شد؛ اولین GPU آرم با رهگیری پرتو سخت‌افزاری

مدیر اپل سامسونگ را به کپی‌کاری متهم کرد: گلکسی‌ها همان آیفون با نمایشگر بزرگتر بودند

ضعف امنیت سایت‌های بانک‌های ایرانی عامل قطع دسترسی از خارج

اعلام شرایط ثبت گوشی تلفن همراه در فرودگاه امام خمینی

گزارش عملکرد سالانه نصر کشور: از رشد 66درصدی درآمد عملیاتی تا افزایش 6 درصدی اعضا

iOS 16 و مک او اس ونتورا برخی کپچاها را به‌طور خودکار رد می‌کنند

قطعی کلاودفلر بسیاری از سرویس‌های محبوب اینترنتی را از دسترس خارج کرد

سامسونگ احتمالا به‌زودی گوشی‌های اقتصادی گلکسی A04 و A04s را معرفی می‌کند

اولین پهپاد دنیا با قابلیت پرتاب از زیردریایی معرفی شد [تماشا کنید]

اعلام بخشی از مشخصات پوکو F4 5G: اسنپدراگون 870 و سیستم خنک‌کننده پیشرفته

اپل برای تسخیر صنعت خودروسازی در تلاش است

سامانه دفاعی چین ظاهرا می‌تواند مسیر موشک‌های هایپرسونیک را پیش‌بینی کند

با «ویپاد» آنلاین در بانک پاسارگاد، افتتاح حساب کنید و کارت بگیرید

مشخصات کامل گلکسی زد فلیپ 4 سامسونگ افشا شد

مشخصات کامل گوشی تاشو گلکسی زد فولد 4 افشا شد

احتمال معرفی هدست اپل در WWDC 2022 با ثبت علامت تجاری RealityOS

تلاش‌ها برای ممنوعیت واردات آیفون منجر به افزایش دو برابری واردات مسافری شد

سونی احتمالا از سال 2025 عرضه بازی‌های جدید برای پلی‌استیشن 4 را متوقف می‌کند

سامسونگ عملکرد سنسور دوربین 200 مگاپیکسلی خود را به رخ رقبا کشید [تماشا کنید]

سرویس Starlink for RVs معرفی شد؛ دسترسی به اینترنت در سفر با هزینه 135 دلار

مجله تایم فهرست 100 فرد تاثیرگذار سال 2022 را منتشر کرد

نحوه دریافت بیمه اقساطی در ازکی‌وام با سفته آنلاین چگونه است؟

ربات آلفا در غرفه انتشارات گرایش تازه در نمایشگاه کتاب چه می‌کند؟ / غرفه‌داری با هوش مصنوعی

آپدیت iOS 15.5 و iPadOS 15.5 منتشر شد؛ بررسی تغییرات

استقبال کاربران از اپلیکیشن پاس در نمایشگاه کتاب

نسخه 2022 تبلت گلکسی تب S6 لایت سامسونگ در سکوت خبری معرفی شد

هوش مصنوعی از صدا برای تشخیص افسردگی و اضطراب استفاده می‌کند

گزارش سالانه آی تی بازار از تحولات سال 1400

شکایت 1.28 میلیون دلاری روسیه از اپل به دلیل تعلیق خدمات Apple Pay

گام نهایی گرانی اینترنت کلید خورد / اینترنت سیم‌کارت چقدر گران می‌شود؟

پوکو F4 GT با اسنپدراگون 8 نسل یک و فناوری شارژ فوق سریع 120 واتی معرفی شد

سال 1401؛ زمان کلیدی برای توسعه زیرساخت‌های فناوری اطلاعات

گفت‌و‌گویی صریح و بی‌پرده با پویا پیرحسینلو، هم‌بنیان‌گذار و مدیرعامل ابرآروان / چرا سیبل شدیم؟

میرسلیم: افزایش غیرمنطقی قیمت اینترنت در مجلس پیگیری می‌شود

انجام فرآیندهای مربوط به چک‌های جدید از طریق پیامک

صنعت بیمه به دی‌ان‌ای نوآوری خاص خودش نیاز دارد / آفت کپی‌برداری از موفقیت دیگران

اندروید 13 زمان بارگذاری بازی‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهد

ثبت نام و پرداخت آزمون‌های خارجی در سایت اول‌پرداخت

ببینید| پرداخت با رمز ارز‌ها خط قرمز قوانین پولی و بانکی کشور است

دیجی‌کالا پلتفرم محتوایی «مگنت» را معرفی کرد

سامسونگ احتمالا بتای عمومی اندروید 13 و One UI 5.0 را اواسط تابستان منتشر می‌کند

مکالمه نامحدود با 5 مشترک در طرح رمضان همراه اول

هدایای ایرانسل برای ماه رمضان اعلام شد

نگاهی به گزارش عملکرد سالانه آی‌قصه؛ بیش از 150 نیروی انسانی در خدمت قصه‌گویی برای بچه‌ها

عملکرد ضعیف نمایشگر گلکسی S22 در تست سقوط [تماشا کنید]

آرپا؛ رسانه پرداخت الکترونیک ایران راه‌اندازی شد

سامانه هوشمند رسیدگی به شکایات از کسب‌وکارهای اینترنتی رونمایی شد / امکان داوری جمعی برخط به وقوع پیوست

مدیرعامل مخابرات افزایش حق‌السهم اپراتورها به دولت را خطایی راهبردی عنوان کرد

Airbnb تمامی فعالیت‌های خود را در روسیه و بلاروس به حالت تعلیق درآورد

رگولاتوری: درآمد اپراتورهای همراه ۵۰ هزار میلیارد تومان نیست

تأکید دولت بر ارائه اینترنت با کیفیت و پرسرعت به مردم / افزایش ۳۰۰ گیگابایت پهنای باند به ظرفیت شرکت مخابرات

مذاکرات و رایزنی‌های ۱۰۰ سرمایه‌گذار خارجی با شرکت‌های دانش بنیان‌ ایرانی

اپلیکیشن شبکه اجتماعی Truth Social ترامپ در اپ استور منتشر شد

نتیجه یک مطالعه: اپل واچ افراد را تا 35 درصد فعال‌تر کرده است

ورود اولین مجموعه استارت‌آپی به بورس در چه مرحله‌ای است: آیا تپسی تا سه ماه دیگر عرضه اولیه خواهد شد؟

قدردانی سخنگوی دولت از همراه اول برای توسعه پلتفرم‌های دیجیتال

موج جدید هک عمومی با استفاده از شبکه وای‌فای هتل‌ها

رابط کاربری اسکایپ با حذف Hightlights ساده شد

رجیستری ۱۴ هزار گوشی را غیر فعال کرد | گوشیهای دست دوم هم رجیستر می‌شوند

راه‌اندازی سرویس پیک غذا توسط آبر در شهرهای آمریکا

0

“گیم” و اقتصاد مقاومتی / بازی کلش آو کلنز و تیر خلاص سوپرسل

بازدید 255

صنعت پولساز بازی‌سازی علی‌رغم هزینه‌های حداقلی برای شروع فعالیت‌های تیمی، بیشترین سود را در میان صنایع با توجه به بازار مصرفی شگفت‌انگیزش، دارد و قطعا همین باعث شد تا فنلاندی‌ها دور تولید گوشی موبایل را خط کشیده و بازی‌سازی را انتخاب کنند.

به گزارش بادیجی به نقل از تسنیم، در طول تاریخ همواره کشورهای مختلفی دچار بحران‌های اقتصادی فراوانی شده‌اند، بحران‌هایی که گاه منجر به فلج شدن یک کشور شده است؛ یکی از راه‌حل‌های مهم و البته حیاتی که خیلی از کشورها اتخاذ می‌کنند، تقویت اقتصاد درونی یا به نوعی اقتصاد مقاومتی است.

اقتصاد مقاومتی روشی برای مقابله با تحریم‌های اقتصادی علیه یک منطقه یا کشور تحریم شده، با کمترین وابستگی به خارج از کشور درباره نیازهای اساسی و راهبردی است.

***اثر صنعت پول‌ساز بازی‌سازی بر اقتصاد مقاومتی

راهکارهای زیادی برای پیش بردن اقتصاد مقاومتی وجود دارد که بهره‌گیری از آنها به مرور باعث می‌شود تا مشکلات اقتصادی یک کشور تا حد زیادی بهبود یابند اما موضوعی که ما قصد داریم در این گزارش به آن بپردازیم، اثرگذاری هنر–صنعت بازی‌سازی بر اقتصاد مقاومتی است.

می‌خواهیم بررسی کنیم که این صنعت نوین و البته پول‌ساز تا چه اندازه در این حوزه می‌تواند به ما کمک کند.

صنعت بازی‌سازی چند سالی است که در بین پول‌سازترین صنایع دنیا حضور دارد و چرخ‌دنده‌های اقتصادی کشورهای زیادی را می‌چرخاند؛ از کشورهای صنعتی و بزرگ گرفته تا کشورهای کوچک، توانسته‌اند با تکیه بر بازی‌سازی تحول شگرفی در اقتصاد خود به وجود آورند و گردش مالی شگفت‌انگیزی را ایجاد کنند.

نکته‌ای که وجود دارد این است که صنعت بازی‌سازی به طرز عجیبی گسترده و وسیع است؛ همین موضوع باعث شده تا مشاغل زیادی را پوشش دهد.

این پوشش گسترده مشاغل باعث ایجاد شغل و کارآفرینی شده و به نوعی یکی از پایه‌های تقویت اقتصاد شکل می‌گیرد؛ البته قطعا با خود خواهید گفت که کارها و صنایع دیگری نیز هستند که مشاغل زیادی را پوشش می‌دهند اما مبحث اصلی ما هزینه، بودجه و بازار مصرف است.

به عینه این موضوع را دیده‌ایم که برای ایجاد شغل و کارآفرینی، معمولا بودجه‌های زیادی نیاز است؛ کوچک‌ترین کارگاه‌های تولیدی برای یک شروع قوی حداقل به سرمایه‌ای 500 میلیون تومانی نیاز دارند؛ حال اگر کمی پا را فراتر بگذاریم و به فکر راه‌اندازی یک کسب‌وکار بزرگتر در حد و اندازه‌های یک کارخانه باشیم، قطعا سرمایه مد نظر ما میلیون نخواهد بود و به میلیارد خواهد رسید.

این در حالی است که اکثر مشاغلی که چنین سرمایه‌های هنگفتی نیاز دارند، شاید تا یک سال ابتدایی نیز اصل پول را برنگردانند و به سود مفیدی نرسند؛ اما به جرأت می‌توان گفت وضعیت در هنر– صنعت بازی‌سازی این‌طور نیست.

نمونه‌های زیادی در کشورهای خارجی و حتی ایران دیده‌ایم که در آن تیم‌های بازی‌سازی با صرف حداقل هزینه توانسته‌اند بیشترین سود ممکن را ببرند؛ از سوی دیگر بازار مصرفی شگفت‌انگیز این صنعت در ایران و حتی سایر کشورها قطعا از دیگر مسائلی است که ما را ترغیب می‌کند توجه بیشتری به آن کنیم.

***23 میلیون نفر گیمر ایرانی

طبق گزارش‌های منتشر شده توسط دایرک، تعداد گیمرهای ایرانی 23 میلیون نفر تخمین زده شده است؛ این در حالی است که هیچ یک از صنایع و حوزه‌های کاری فعال در ایران چنین بازار مصرفی ندارند!

به این ترتیب می‌توان گفت 15 درصد جمعیت کل کشور به‌طور مداوم مشغول بازی هستند؛ با توجه به این گزارش‌ها و آمار و ارقام می‌توان متوجه اهمیت بازی‌ و بازی‌سازی شد.

موضوعی که می‌خواهیم بیشتر روی آن مانور دهیم موفقیت در بین بازی‌های مستقل و موبایل است.

بهترین نمونه‌ای که در این رابطه می‌تواند مثال زد، قطعا کشور فنلاند و استودیو سوپرسل است؛ کشور فنلاند تا پیش از شروع بازی‌سازی، سعی داشت تا در حوزه ساخت گوشی‌های موبایل خوش بدرخشد اما نتیجه به دست آمده به هیچ وجه آن چیزی نبود که فنلاندی‌ها انتظار داشتند.

پس همین شد که راه خود را تغییر دادند و بازی‌سازی را انتخاب کردند؛ شاید خود اعضای استودیو سوپرسل هم فکر نمی‌کردند روزگاری بازی‌هایشان به این حجم از محبوبیت و درآمد برسد.

***درآمدی که تصور آن هم سخت است

این استودیوی فنلاندی که از سال 2010 فعالیت خود را آغاز کرده، خیلی زود توانست به موفقیت برسد؛ از سال 2012 بود که خیل عظیم بازی‌های این استودیو یکی پس از دیگری عرضه شدند.

دو عنوان Hey Day و Clash of Clans به‌قدری خوب عمل کردند و روی موبایل‌های هوشمند خوش درخشیدند که این شرکت خیلی زود به سودآوری رسید؛ موفقیت و استقبال از کلش آف کلنز به قدری بود که رفته تعداد کارمندان این شرکت بیشتر شد تا بتوانند با سرعت بیشتری آن را گسترش دهند.

این‌طور که پیداست، این استودیو ابتدا تنها با 15 نفر کار خود را شروع کرده، ولی موفقیت و پیشرفت آن باعث شده تا در حال حاضر 213 نفر در آن مشغول به کار باشند؛ این یعنی اشتغال‌زایی، کارآفرینی و البته اقتصاد مقاومتی.

گسترش روز افزون کلش آف کلنز و جذب کاربران جدید، باعث شد تا سوپرسل به فکر ساخت اثری جدید بیفتد؛ اثر جدیدی که حتی موفق‌تر از کلش آف کلنز عمل کرد و سود مالی بیشتری برای شرکت به همراه داشت.

بازی Clash Royal همان تیر خلاص سوپرسل بود؛ کلش رویال در کنار کلش آف کلنز عملا باعث شد تا چرخه اقتصادی کشور فنلاند، استودیو سوپرسل و حتی مابقی شرکت‌های مربوط و حتی کشورهایی که به این استودیو کمک می‌کردند، سود کنند.

حمایت از این صنعت نوپا در فنلاند باعث شد تا چرخه اقتصادی علاوه بر این شرکت در جای جای این کشور و حتی شاید مابقی کشورهای نیز به حرکت بیفتد؛ لازم به ذکر است که میزان ارزش سهام سوپرسل در حال حاضر برابر با 2.1 میلیارد یورو است.

با مطلع شدن از شرایط کشور فنلاند و صنعت بازی‌سازی آن، بهتر است نیم نگاهی هم به شرایط بازی‌سازی در کشور خودمان هم داشته باشیم؛ به همین‌منظور و برای درک بهتر از وضعیت ایران در حوزه بازی‌سازی، گفت‌وگویی با مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دو تن از بازی‌سازان ایرانی داشتیم.

***توسعه بومی بازی‌های رایانه ای از مصادیق اقتصاد مقاومتی

حسن کریمی قدوسی؛ مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای درباره تأثیر صنعت بازی‌سازی در اقتصاد مقاومتی این‌گونه گفت: بی تردید، توسعه بومی بازی‌های رایانه¬ای از مصادیق اقتصاد مقاومتی است چرا که این بازی‌ها با حال و هوای منطبق بر فرهنگ ایرانی- اسلامی جوانان همین مرز و بوم تولید می‌شوند.

وی افزود: ما بارها به مسئولان تأکید کرده‌ایم که اگر دنبال تحقق اقتصاد مقاومتی هستید، صنعت بازی می‌تواند بهترین نمونه و الگو در این زمینه باشد زیرا تمام فاکتورهای لازم برای این امر را داراست؛ دست کم چند مزیت مهم را می‌توان برای این صنعت برشمرد و اول از همه اینکه اشتغال در آن صد درصد متعلق به بخش خصوصی است و در نتیجه کارآفرینی در این حوزه بسیار بالاست.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای خاطر نشان کرد: دوم اینکه صنعت بازی‌سازی اساساً جوان است و تقریبا تمام شاغلان حوزه بازی در رده‌های سنی جوان قرار می‌گیرند و در نتیجه با رونق این صنعت مشکل اشتغال جوانان تا اندازه زیادی رفع می‌شود؛ سوم اینکه کار در این حوزه بازدهی بسیار بالایی دارد و برگشت‌پذیری سرمایه در آن از صنایع دیگر بسیار بالاتر است.

وی افزود: این صنعت قابلیت صادرات بالایی دارد و در نتیجه ارزآوری بسیار خوبی برای کشور خواهد داشت؛ این صنعت صنعتی چندوجهی است و رونق آن به معنای رونق صنایع زیرساختی ارتباطات و فناوری اطلاعات است و در نتیجه رشد صنعت بازی افزون بر این که تابعی از رشد دیگر صنایع است، خودش نیز موجب رشد دیگر صنایع فناورانه می‌شود.

کریمی قدوسی گفت: در نهایت باید گفت دولت در این بخش احتیاج به تصدی‌گری ندارد و وظیفه‌اش محدود به نظارت و کنترل محتوایی و البته تأمین سرمایه اولیه می‌شود.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ادامه صحبت‌هایش در این رابطه که چرا صنعت بازی‌سازی، یک صنعت کم هزینه ولی با سود بالاست توضیح داد و افزود:‌ اقتصاد امروز دنیا به دنبال سرمایه‌گذاری روی صنایعی است که بیشترین بازدهی را با کمترین سرمایه‌گذاری داشته باشد و به همین خاطر است که خیلی از شرکت‌های مطرح دنیا مسیر سرمایه‌گذاری خود را به سمت صنعت بازی سوق داده‌اند.

***اقتصاد بازی، بالاترین سرعت رشد را در صنایع دنیا دارد

این کارشناس حوزه بازی‌سازی ابراز کرد: امروز شاهدیم که از شرکت‌های تولید فیلم تا شرکت‌های تولید تلویزیون و موبایل حاضر به سرمایه‌گذاری هنگفت در بخش تولید بازی شدند چون مطمئن هستند که حداقل 10 برابر بازگشت سرمایه خواهند داشت.

وی تصریح کرد: امروز اصطلاح «اقتصاد بازی» به یکی از اصطاحات رایج دنیای تجارت تبدیل شده است؛ شاید بهتر باشد پاسخ این سوال را با ذکر چند آمار پاسخ دهم تا گویای همه چیز باشد. در دنیای امروز، صنایع خلاق و ثروت آفرین جهان گردش مالی سالانه دو هزار میلیارد دلاری دارند و گفته‌اند که بین 2 تا 12 درصد از تولید ناخالص ملی کشورهای پیشرفته را در برمی‌گیرد و بیشترین سرعت پیشرفت را در میان صنایع جهان برای این صنعت پیش‌بینی کرده‌اند.

کریمی قدوسی با بیان اینکه در این میان، صنعت بازی‌های رایانه‌ای نیز با فروشی بیش از 100 میلیارد دلار در سال و دارا بودن مخاطبان دو میلیارد نفری خود در اقتصاد جهانی جایگاه ممتازی را یافته است، عنوان کرد: امروزه دیگر مخاطبان بازی‌های رایانه‌ای صرفا کودکان و نوجوانان نیستند بلکه بنابر آخرین آمارها، میانگین سنی مخاطبان بازی در کشورهای پیشرفته به سنین 30 تا 40 سال رسیده است.

***«زنان» 28 درصد بازیکنان رایانه‌ای ایران

وی اضافه کرد: در این سوی قضیه در ایران نیز بد نیست بدانید که 72 درصد از بازیکنان رایانه‌ای ایران را مردان و 28 درصد را زنان تشکیل می‌دهند؛ از حیث رده سنی 49 درصد این بازیکنان نوجوانان بین 12 تا 19 سال هستند و متوسط سن بازیکنان رایانه‌ای ایران در سال 94 نیز 18 سال بوده است.

کریمی قدوسی اذعان کرد: در سال 1394 صنعت بازی در ایران بالغ بر 460 میلیارد تومان فروش داشته است که از این میزان 246 میلیارد تومان مربوط به سخت‌افزار و 214 میلیارد تومان نیز مربوط به فروش خود بازی بوده است؛ در این میان اما تنها 24 میلیارد تومان از این مبلغ سهم فروش بازی‌های ایرانی است که از نظر ما سهمی بسیار ناچیز است و انتظار داریم به سرعت بتوانیم این خلاء را با کمک بخش خصوصی برطرف کنیم.

***برنامه‌های بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای نقش‌آفرینی صنعت بازی در اقتصاد

اما با توجه به اینکه سوالی که برای همه ما پیش می‌آید این است که بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای برای اینکه صنعت بازی‌سازی نقش پررنگ‌تری در اقتصاد کشور ایجاد کند چه برنامه‌هایی دارد؟، موضوع را از کریمی قدوسی پرسیدیم که در پاسخ گفت:‌ هرچند هنوز فاصله زیادی با استانداردهای جهانی داریم اما به سرعت در حال کم کردن این فاصله هستیم.

وی ادامه داد: مهم‌ترین کار ما در بنیاد این است که فضای سرمایه‌گذاری کشور را تشویق به صرف هزینه در صنعت بازی کنیم و این نکته را جا بیندازیم که به شرط پیمودن صحیح مسیر، هر یک تومان سرمایه‌گذاری در صنعت بازی 10 تومان بازگشت سرمایه خواهد داشت.

مدیر عامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای تصریح کرد: در این میان، سیاست قطعی ما حمایت از فعالیت شرکت‌های خصوصی دانش بنیان کوچک و بزرگ با اتخاذ رویکردهای ایجابی به جای استراتژی‌های سلبی است؛ برای مثال، ما جلوگیری بی‌هدف و چشم بسته از ورود بازی‌های خارجی را به صلاح این صنعت نمی‌دانیم بلکه معتقدیم اتصال این صنعت به بازارهای جهانی به بهترین وجه می‌تواند بقا و پیشرفت آن را تضمین کند.

وی گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در سال‌های اخیر برای حمایت از شرکت‌های بازی‌سازی بیش از 20 میلیارد تومان حمایت زیر ساختی و مالی داشته است و نتایج این حمایت به‌صورت رشد سالانه 25 درصدی در تولید بازی‌های ایرانی دیده می‌شود.

***نقدی بر حمایت ارگان‌های مسئول از صنعت بازی

این کارشناس صنعت بازی‌سازی ادامه داد: همچنین این بنیاد طرح ویژه‌ای را با عنوان «طرح گفتمان اقتصاد مقاومتی در بازی رایانه ای ایرانی» به وزارتخانه ارائه داده است که منتظر أخذ تأیید برای اجرایی شدن آن هستیم؛ از مهم‌ترین اهداف و استنادات این طرح می‌توان به مواردی همچون معرفی بازی‌های رایانه ای ایرانی به مخاطبان و آموزش و ترویج فرهنگ مصرف محصولات داخلی، معرفی روند طی شده از ابتدا تاکنون در صنعت بازی‌سازی ایرانی، روشن شدن فرصت‌ها و چالش‌ها برای سرمایه گذاری، تولید و مصرف بیشتر بازی ایرانی و نیز فعال‌سازی پژوهشگران و تقویت زیربنای علمی اقتصاد دانش‌بنیان و مقاومتی در حوزه تخصصی بازی‌های رایانه ای ایرانی اشاره کرد.

وی یادآور شد: این طرح بسیار کلان است و برای اجرای آن دستگاه‌های دیگر همچون وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، معاونت علمی رئیس جمهوری، وزارت ورزش و جوانان و حتی صداوسیما باید به طور جدی وارد عمل شوند.

کریمی قدوسی در پاسخ به این سوال که حمایت مابقی ارگان‌ها از صنعت بازی‌سازی را چطور ارزیابی می‌کنید؟ هم گفت: در سند برنامه ملی بازی‌های رایانه‌ای که توسط شورای عالی فضای مجازی تصویب و ابلاغ شد، دست کم هشت نهاد و دستگاه مسئول اجرای این سند تعیین شده‌اند اما گله ما این است که متأسفانه غیر از وزارت فرهنگ و ارشاد که بیشترین تکالیف را برعهده دارد و تا اندازه‌ای وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات که همکاری مناسبی با بازی‌سازان داشته، دیگر دستگاه‌ها رغبت چندانی به انجام وظایف‌شان نشان نداده‌اند.

وی گفت: ما در بنیاد مکاتبات فراوانی با این دستگاه‌ها صورت داده‌ایم اما ظاهرا به دلیل اینکه بازی اولویت اول آن‌ها نیست، چندان جدی گرفته نشده است؛ خوشبختانه وزیر جدید ارتباطات به حوزه بازی علاقه‌مند است و ما سعی می‌کنیم از این فرصت برای شتاب بخشیدن به رشد صنعت بازی استفاده کنیم.

***بازی‌های رایانه‌ای یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌های سال‌های اخیر

برای درک هرچه بهتر تأثیر هنر– صنعت بازی‌سازی در اقتصاد مقاومتی با عماد رحمانی و محمدمهدی بهفرراد هم، صحبتی کردیم تا نظرات آنها را جویا شویم.

رحمانی در رابطه با تأثیر صنعت بازی بر اقتصاد مقاومتی بر این عقیده است که بازی‌های رایانه‌ای به عنوان یکی از محبوب‌ترین سرگرمی‌های سال‌های اخیر با جلب نظر مخاطبان بسیار زیاد و ماهیت تعاملی که در درون خود دارند، بدون تردید یکی از بیشترین تراکنش‌های مالی در سطح بین‌المللی را رقم زده‌اند.

وی گفت: در کشور ما نیز براساس آخرین پیمایش‌ها بیش از 20 میلیون نفر، مخاطب بازی‌های رایانه‌ای هستند؛ به این ترتیب در صورتیکه بتوانیم مخاطبین داخلی را با عناوینی که در داخل کشور تولید می‌شوند راضی نگه داریم و نیاز مخاطب وسیع داخلی را با عناوین داخلی برطرف کنیم، می‌توانیم سرمایه بسیار زیادی را در داخل کشور حفظ کرده و از سوی دیگر با گسترش صنعت تولید بازی‌های رایانه‌ای، اشتغال‌زایی وسیعی را ایجاد کنیم.

او افزود: از همین‌رو به جرأت می‌توان اذعان داشت که بازی‌های رایانه‌ای یکی از مهم‌ترین اهرم‌های تحقق اقتصاد مقاوتی در حوزه های‌تِک است.

در طرف مقابل هم بهفرراد نیز در این رابطه نظر تقریبا یکسانی دارد.

وی بر این باور است با توجه به اینکه در اقتصاد مقاومتی باید به خودکفایی برسیم، بهتر است از این بازار مصرف جدی نهایت بهره را ببریم و با محصولات داخلی آن را پوشش دهیم؛ هرچه نیاز ما به بازی‌های خارجی کمتر شود، قطعا ارز کمتری از کشور خارج می‌شود و همین مورد هم به اقتصاد ما کمک شایانی خواهد کرد.

به گفته او، بنابراین تولید داخل باکیفیت می‌تواند اثر مستقیمی روی اقتصاد مقاومتی بگذارد.

بهفرراد گفت: از طرف دیگر بازی‌های رایانه‌ای می‌توانند اثر غیرمستقیم هم روی مردم داشته باشند؛ به این شکل که ما می‌توانیم با ساخت بازی‌های مدیریتی یا استراتژی برخی مفاهیم مهم اقتصادی را به کودکان و نوجوانان خود بیاموزیم تا آنها نیز در آینده به خودکفایی برسند.

حجم اشتغال‌زایی توسط این دو فرد و استودیوهایشان قابل توجه است و یکی‌شان از ابتدای آغاز فعالیت خود در سال 1390 تاکنون با تولید بیشتر از 17 عنوان بازی رایانه‌ای به‌صورت مستقیم و ماهانه برای 11 نفر و به‌صورت پاره وقت و دورکاری برای بیش از 30 نفر اشتغال‌زایی کرده است.

در طرف دیگر هم، استودیوی دیگر بیش از 80 شغل در این رابطه ایجاد کرده که برخی از افراد تربیت شده و آموزش دیده در این شرکت مشغول به فعالیت هستند و برخی در دیگر استودیوها مشغول هستند.

طبق بررسی آمارها و وضعیت سایر کشورها در این هنر- صنعت و همین‌طور بررسی صحبت‌های مدیرعامل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و همین‌طور بازی‌سازهای داخلی به راحتی می‌توان به این نتیجه رسید که صنعت بازی‌سازی، شاید دقیقا همان چیزی است که کشور ما بتواند به کمک آن به خیلی از مشکلات اقتصادی و کمبود شغل‌ها پاسخ دهد.

گستره شغلی بالا در این صنعت و از سوی دیگر میزان هزینه تولید پایین و البته سود بالا نشان می‌دهد که بازی‌سازی صنعت نابی است که به نسبت مابقی صنایع وضعیت بهتری دارد و می‌توان به آن تکیه کرد.

امید است این صنعت در کشور ما نیز به کمک تمامی ارگان‌ها روز به روز پیشرفت کند و به یکی از ستون‌های اقتصادی ایران تبدیل شود.

انتهای پیام/

نظرات کاربران

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

مشاهده بیشتر